De wetenschap van het welbevinden, deel 3

De wetenschap van het welbevinden, deel 3.

In de vorige Blog heb je kunnen lezen dat spullen kopen, of het nu kleding, een auto of een huis is, ons niet echt gelukkiger maakt. Wat maakt ons dan wel gelukkig?

 

Ervaringen, zeker ervaringen die je met andere mensen deelt, maken je wel gelukkig. Zoals hierboven, tijdens Watou, samen wachten op de andere baas, een moment van rust, heerlijk in de zon. Die vakantie naar Ventië of die uitstap met vrienden naar de Ardennen, dat zijn de ervaringen waar je vaak lang aan terug denkt. In deze tijd waarin veel mensen hun ervaringen delen met anderen via Instagram, Snapchat, Facebook etc. kan het maken van foto’s ook bijdragen aan het langer vasthouden van de ervaring en het langer vasthouden van het geluksgevoel.

Een aparte manier om je geluksgevoel te boosten is een brief schrijven over wat er met je gebeurt zou zijn als je die ene vriend, je partner niet was tegen gekomen, wat had je dan in je leven gemist. De verlieservaring is een sterkere ervaring dan een beloning en je realiseren wat er gebeurt zou zijn als je iemand niet ontmoet had, maakt dat je het des te meer realiseert hou gelukkig je bent door de persoon wel te kennen.

Bovenstaande is gelijk de brug naar het volgende wat je gelukkig maakt en dat is dankbaarheid. Dankbaarheid voor alles wat je doet, gedaan hebt, ook hier zijn ervaringen sterker dan bezit.

Als laatste werkt ook genieten, bewust genieten om je gelukkiger te voelen. Het is niets voor niets dat er in veel Mindfulness trainingen één rozijntje heel langzaam wordt opgegeten. Bewust genieten van je eten, van wat je met vrienden doet, dat ene gesprek met die persoon op de bus dat is wat je geluksgevoel een boost geeft, je welbevinden vergroot.

Comments: no replies

Join in: leave your comment